Herken je het onderstaande bij je kind?

Gaat het lezen bij je kind erg langzaam? Heeft je kind moeite om de juiste regel te volgen? Slaat je kind woorden over bij het lezen? Heeft je kind moeite met begrijpend lezen?

Heeft je kind een slecht leesbaar handschrift? Is er sprake van een verkeerde/verkrampte pengreep? Buigt het handschrift naar boven of beneden af? Heeft je kind moeite met het overschrijven van het bord?

Heeft je kind moeite met het automatiseren? Draait je kind getallen vaak om? Haalt je kind + en – door elkaar?

Zit je kind vaak op één of twee benen? Hangt je kind vaak onderuit op de stoel, met de benen languit?
Haakt je kind de benen achter de stoelpoot bij lezen of schrijven?

Ligt je kind bij het schrijven bijna met het hoofd op tafel? Ondersteunt je kind het hoofd vaak met de handen? Houdt je kind het hoofd vaak wat scheef?

Heeft je kind moeite zich te concentreren? Kan het niet makkelijk stilzitten en stil zijn?
Is je kind vaak gespannen? Is het bang om fouten te maken? Klaagt het vaak over hoofdpijn of buikpijn?

O.a. deze kenmerken kunnen wijzen op reflexen die nog niet (volledig) geïntegreerd zijn.

 

Reflexen

Een reflex is een onbewuste beweging als reactie op een prikkel. Deze reflexen staan aan de basis van de latere bewuste bewegingen. Ze helpen bij de ontwikkeling van de zintuigen en de motoriek.
De primaire reflexen verdwijnen meestal gedurende het eerste levensjaar van een kind, waarna de houdingsreflexen zich ontwikkelen. Deze houdingsreflexen zorgen voor meer controle over het lichaam waardoor bijvoorbeeld lopen, schrijven en lezen mogelijk wordt. Wanneer reflexen zich niet voldoende door ontwikkelen, veroorzaken of versterken ze vaak problemen op school, zoals het moeite hebben met lezen, rekenen, spelling, schrijven, stilzitten en concentreren.

 

Reflexintegratie door Rhythmic Movement Training Internationaal (RMTi)

Reflexintegratie helpt kinderen de reflexen te integreren en de balans te herstellen waardoor de symptomen verdwijnen of in ieder geval verminderen. Ik werk hierbij met Rhythmic Movement Training Internationaal (RMTi). Dit zijn ritmische bewegingen die gebaseerd zijn op de natuurlijk bewegingen die kinderen al maken tijdens hun motorische ontwikkeling. Ze helpen het zenuwstelsel om verder te rijpen. De oefeningen zijn makkelijk te leren en leuk om te doen.
Na een uitgebreide screening kijk ik welke oefeningen nodig zijn. Tijdens een sesssie oefenen we de bewegingen die thuis dagelijks moeten worden gedaan. Na ongeveer 3/4 weken kijken we hoe het gaat met de reflexen en geven we eventueel nieuwe oefeningen mee. Er zijn ongeveer 6 tot 8 sessies nodig.

 

Meer weten?

Wil je meer weten over de invloed van primaire reflexen op leren, concentreren en gedrag?
Neem dan gerust vrijblijvend contact met me op.
Ik heb hier ook een blog over geschreven: ‘Beter leren door beweging’