Geplaatst op nov 23, 2016

Ik geloof er sterk in: concentratieproblemen bestaan niet!
Maar toch krijg ik vaak kinderen in mijn praktijk met een hulpvraag op het gebied van concentreren. Je herkent het vast wel: kinderen door de klas stuiteren, wiebelend op hun stoel, of kinderen die voortdurend naar buiten zitten kijken. Wat is er met hen aan de hand als concentratieproblemen niet bestaan?
Vaak kunnen deze kinderen wel een hele tijd achter elkaar tv kijken, op de computer of tablet bezig zijn of bezig zijn met een andere hobby. Op zulke momenten lijkt er niets mis met hun concentratie.

Wanneer concentreren lastig is, kan dat verschillende oorzaken hebben.

concentratieprobleem-6

Focusprobleem
Misschien is er sprake van een focusprobleem. Concentratie is namelijk dat je je kunt focussen op je taak en aandacht hebt voor wat je doet. Maar soms word je afgeleid door wat je ziet of hoort om je heen. Of misschien heb je wel last van een vol hoofd?

Motivatieprobleem
“Ik vind het zo saai. Waarom moet dit? Wat heb ik er aan dit te leren?”
Herkenbaar, volgens verschillende kinderen in mijn praktijk. Het motivatieprobleem is een probleem dat je vaak  bij pubers ziet. Ze hebben er geen zin in, zien het nut niet en doen dus liever iets anders dan focussen op de les of op het huiswerk.

Organisatieprobleem
Weet je niet waar je moet beginnen? Word je afgeleid door de rommel die op je bureau ligt? Kun je de juiste spullen niet vinden? Vind je het lastig om in te schatten hoeveel tijd je voor een taak nodig hebt? Dit alles heeft te maken met het organiseren van je werk, hoewel het misschien lijkt op een concentratieprobleem.

Leerprobleem
Wanneer er sprake is van een leerprobleem, kan dit de onderliggende oorzaak zijn dat een kind zich niet goed kan concentreren. Vind een kind de lesstof moeilijk en lukt het niet om de juf of meester te volgen? Dan kost het ook erg veel moeite om je daarop te richten. Wanneer je het niet snapt of niet weet hoe je het beste kan leren, dan raak je al snel afgeleid en ga je met andere dingen bezig.

Bewegingsprobleem
Sommige kinderen hebben vanuit hun lijf behoefte aan bewegen. Dit lijkt misschien op een concentratieprobleem, maar dat hoeft het niet te zijn. Deze kinderen vragen om te stoppen met wiebelen en stil te blijven zitten, heeft weinig zin. Ze kunnen het niet en hebben het bewegen juist nodig. Een oorzaak voor die behoefte aan bewegen kan zijn dat bepaalde reflexen nog niet volledig geïntegreerd zijn.

Behoefte / aandachtsprobleem
In een grote klas is het soms best lastig om de aandacht van de juf of meester te krijgen. Terwijl je wel de behoefte voelt om gezien en erkend te worden.  Dan moet je dus iets verzinnen om je behoefte aan aandacht voor elkaar te krijgen. Kinderen kunnen dan negatief om die aandacht gaan vragen.

Hooggevoeligheidprobleem
Sommige kinderen hebben hele scherpe voelsprieten voor bijvoorbeeld de sfeer in de klas of thuis en hoe het gaat met de juf of meester, kinderen in de klas of papa en mama. Deze kinderen zijn daar vaak meer mee bezig dan met zichzelf en hun werk.

Faalangstprobleem
Ben je bang om fouten te maken of uitdagingen aan te gaan? Dan ga je het werk vaak het liefst uit de weg. Dit lijkt misschien op een concentratieprobleem, maar de onderliggende oorzaak is dat je bang bent om te falen. Je doet dan liever niet wat je eigenlijk zou moeten doen.

 

Een kind dat moeite heeft met concentreren kan achter raken op de lesstof. Daarnaast kan hij of zij een negatief zelfbeeld ontwikkelen en gefrustreerd raken. Ook kunnen er sociale problemen ontstaan: een kind kan buiten de groep komen staan omdat anderen niet begrijpen waarom hij/zij zo snel afgeleid is en zich hier aan storen. Ze weten vaak niet dat het kind het niet expres doet.

Het is dus heel belangrijk om te kijken wat er aan de hand is als een kind moeite heeft zich te concentreren. Het gaat vaak om iets anders dan het niet kunnen concentreren. Wanneer je weet wat de onderliggende oorzaak is, dan kun je het probleem ook aanpakken.

Wil je meer weten na het lezen van dit artikel? Ik beantwoord je vragen graag. Neem dus gerust contact met me op.

 

Dit blog is tot stand gekomen op basis van informatie uit verschillende bronnen, waaronder de training Ik Leer Leren bedacht door Tea Adema. Hierbij ook een link naar haar blog en video.