Geplaatst op jan 8, 2018

De Tonische Labyrint Reflex (TLR) is een reflex die belangrijk is bij het ontwikkelen van je evenwicht, spierspanning en coördinatie. Het zorgt ervoor dat wanneer je je hoofd naar voren of naar achteren buigt dat je dan niet omvalt: de spierspanning in je rug past zich aan bij het voorover of achterover buigen van het hoofd.

De TLR ontstaat al in de baarmoeder en bestaat uit twee delen:
– als een baby in de baarmoeder het hoofdje naar voren buigt, dan buigt het ook de armpjes en beentjes. Op die manier rolt het zich op als een balletje. Het zorgt ervoor dat een baby kan groeien in de baarmoeder.
– als een baby het hoofdje achterover buigt, dan strekken de armpjes en beentjes zich. Bij de bevalling helpt dit de baby om makkelijker door het geboortekanaal te gaan.

In de weken/maanden na de geboorte helpt de TLR een kind te oefenen met de balans: het leert het hoofd rechtop te houden en zich meer op te richten. Het helpt het kind bij het naar boven en beneden bewegen van het hoofd en het hol en bol maken van de rug, als begin van het kruipen. Na een aantal maanden moet TLR niet meer actief zijn. Deze is dan opgevolgd door enkele houdingsreflexen die verder zorgen voor een goed evenwicht en coördinatie.

Problemen bij een actieve TLR

Wanneer de TLR niet goed geïntegreerd is en dus actief blijft, kan een kind (of volwassene) verschillende problemen ervaren.
– Moeite met het omhoog houden van het hoofd: het hoofd leunt vaak ergens tegenaan of wordt ondersteund door een hand.
– Gebogen houding, slappe spierspanning, overstrekking in de gewrichten.
– Balansproblemen, bijvoorbeeld bij het traplopen of gebruik van de roltrap: ‘gaat liever met de lift’.
–  Hoogtevrees, wagenziekte: een kleine buiging van het hoofd brengt je uit evenwicht, waardoor je duizelig en misselijk wordt. Daarbij is het ook lastig om diepte en afstand in te schatten.
– Problemen met de oogbewegingen, geen goede oogsamenwerking, scheelzien. Dit heeft invloed op het (leren) lezen. De TLR is vaak ook nog actief bij mensen met dyslexie.
– Schrijfproblemen: door het buigen van het hoofd boven het schrift willen de armen en benen ook buigen, waardoor je moeite hebt met het goed sturen van je pen. Je ziet dan dat een kind scheef/niet tussen de lijntjes schrijft en dat de lettergrootte varieert.
– Slecht ruimtelijk inzicht en coördinatie: problemen met het kunnen schatten van waar je zelf bent in de ruimte, waardoor je tegen dingen aanloopt of dingen omstoot. Daarbij ook moeite met inschatten wat links, rechts, boven of onder is.
– Moeite met dingen op volgorde doen of moeite met het verwerken van meerdere opdrachten tegelijkertijd gegeven.

Meer weten over deze of andere reflexen?

Herken je dit bij je kind of leerling? Of wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met me op.
Wanneer je je kind aanmeldt bij mij, dan doe ik eerst een uitgebreide screening naar deze en andere reflexen en ik bekijk de oogsamenwerking. Aan de hand van deze screening kunnen we aan de slag gaan. Door middel van dagelijkse oefeningen help je de reflex(en) verder te integreren. Ervaring leert dat dit grote invloed heeft op het welbevinden en de leerprestaties van een kind.